آیا تارك الصلاة کافر است؟
در قيامت اولين چيزي كه از بنده سوال مي شود نماز است، پس اگر آن را تمام انجام داده باشد كه هيچ، و گرنه در آتش انداخته می شود. پيامبر بزرگوار اسلام(صلی الله علیه واله) می فرماید: به راستي كه محبوب ترين اعمال در نزد خدا، نماز و نيكي و جهاد است.
در قيامت وقتي از تارك الصلاه مي پرسند كه چه شما را در جهنم درآورد؟ در جواب گويند؛ ما از نماز گزاران نبوديم. خداوند در آيه 5 سوره ماعون مي فرمايد: پس واي بر نمازگزاران، آنان كه از نماز خود به واسطه سبك شمردن و بي اعتنايي بي خبرند. از پيامبر اكرم(صلی الله علیه واله) روايت شده که فرمود: فرقي ميان مسلمان و كافر نيست جز اينكه نماز را عمدا ترك مي كند يا درآن سهل انگاري مي نمايد، پس نمي خواند آن را.
اولين چيزي كه از بنده حساب مي شود در روز قيامت نماز مي باشد، اگر پذيرفته شد بقيه پذيرفته خواهد شد و چون نماز در وقت خود بالا رود، به سوي صاحبش برمي گردد در حالتي كه سفيد و نوراني است، مي گويد؛ مرا حفظ كردي خداوند شما را حفظ كند و چون درغير وقت آن بالا رود كه حدود آن مراعات نشده باشد، به سوي صاحبش بر گردد در حالي كه سياه تاريكي است، مي گويد؛ مرا ضايع كردي، خداوند تو را ضايع نمايد.
از امام صادق(علیه السلام) از گناهان كبيره پرسيده شد، فرمود: …گناهان بزرگ هفت است؛ كفر به خدا، قتل نفس، عقوق والدين، خوردن ربا بعد از بينه و روشن بودن آن، خوردن مال يتيم از راه ظلم، فرار از جنگ و تعّرب بعد از هجرت، برگشت از محل علم و ايمان به جايي كه علمي درآن نيست و ازآنجا بيرون آمده. راوي می گويد؛گفتم اين است معاصي بزرگ؟ فرمود؛ آري. گفتم؛ خوردن يك درهم از مال يتيم ظلم بالاتر است يا ترك نماز؟ فرمود ترك نماز، گفتم؛ پس شما ترك نماز را از كبائرنشمردي؟ فرمود؛ نخستين چيزي كه براي تو گفتم چه بود؟گفت؛ كفر،فرمود؛ پس به راستي كه تارك الصلاه يعني بدون علت كافر است.
نماز بالاترين وسيله ارتباط مخلوق با خالق و سزاوار است بنده بكوشد آن را به طور مستمر و با شوق و اشتياق بخواند و معناي كامل آن را بدست آورد و با توجه كامل و با حالت خضوع و خشوع، همراه با جماعت و با بدن و لباس خوشبو و پاكيزه به جا آورد و اولين شرايط نماز اول وقت بودن آن مي باشد.
از رسول خدا(صلی الله علیه واله) نقل شده؛ كسي كه در نماز خود سستي كند، خداوند او را به پانزده بلا مبتلا سازد؛ خداوند از عمر و روزيش بر دارد، هر عملي را كه انجام مي دهد برآن پاداش داده نشود، براي او در دعاي افراد شايسته حظ و بهره اي نباشد، خوار و گرسنه و تشنه مي ميرد، از روي او سيماي صالحين را محو نمايد، دعايش به آسمان برده نمي شود، قبرش بر او تنگ گردد، خداوند فرشته اي را در قبرش مامور كند كه او را عذاب نمايد، به حساب سخت محاسبه خواهد شد، خداوند به او نظر نمي كند و او را پاكيزه نمي فرمايد، و براي اوست عذاب دردناك. خداوند فرشته اي مامور كند كه در حالي كه خلائق به سويش مي نگرند، او را به صورت بر زمين بكشاند.
همچنین از پیامبر اعظم (صلی الله علیه واله) روايت شده که فرمود: از من نيست هر كه نماز را سبك شمارد، و فرمود؛ شفاعت ما نمي رسد به كسي كه نماز را سبك شمارد و فرمودند نماز خودتان را تباه نسازيد، زيرا هر كه نماز خود را ضايع كند، با قارون و هامان محشور خواهد شد و بر خدا حتم است كه او را با منافقين درآتش داخل كند.
علامه حلي(رحمةالله) در كتاب “المنتهي” می نویسد: تارك الصلاة در حالي كه ترك آن را حلال بداند كافر است. اجماعا، و اگر آن را ترك كند در صورتي كه به وجوب آن معتقد باشد كافر نيست، گرچه بعد از ترك سه نماز، و تعزير در بين آنها، مستحق قتل خواهد شد. نظير همين عبارت از ساير علما در كتب خود نقل گرديده است و درقرآن و روايات هم كيفر و مجازات آن بيان گرديده است.
زماني كه به حالات مردان و زنان ارزنده ای همچون پیامبران از جمله حضرت عيسي (علیه السلام)، حضرت ابراهيم(علیه السلام) و پيامبر بزرگ اسلام (علیه السلام) و اولياي خدا مانند امیرالمومنین (علیه السلام)، فاطمه زهرا (سلام الله علیها)، ساير ائمه اطهار (علیهم السلام)، حضرت مريم (سلام الله علیها) مالك اشترها، جعفر طيارها و هزاران فرد ديگر عاشق پروردگار كه هر زمان دوست دارند با خدا صحبت كنند به جانب نماز حركت كرده و هر وقت مايلند خدا با آنها هم كلام شود، قرآن مي خوانند مي نگريم اين موضوع را در مي يابيم كه عاشقانه به نماز ايستاده و به سوي مقدماتش شتابان هستند كه گويا جز معبود حقيقي در اين جهان معشوق ديگري ندارند.
در وقت حساس و هنگام خطر و زمان بسيار سخت و پيشامدهاي مهم و در اوقات مبارك، در محل هاي شريف و مكانهاي محترم، بلكه در تمام اوقات به نماز سفارش شده مانند نماز آيات و نماز عيد، نماز خوف، نماز شب هاي قدر، نماز ميت، نماز حاجت، نماز زيارت، نماز استغاثه، نوافل، نماز شب و دهها نماز ديگر كه از تمام اينها حس مي شود كه نماز مطلب ساده اي نيست و خيلي بايد به آن اهميت داد.