حج بی برائت، حج فاقد معنا
مراسم معنوی و سیاسی-اجتماعی حج، علاوه بر اینکه یک واجب و تکلیف دینی مسلمانان محسوب می شود، یک مانور عظیم اجتماعی برای مسلمانان و امت های اسلامی نیز به حساب می آید. حج، بستر بسیار ارزشمند و بی بدیلی است که اگر به درستی از ظرفیتی که به واسطه ی آن شکل می گیرد، استفاده شود می تواند منشا تحولات فراوانی در مناسبات ملت ها و دولت های اسلامی شود. اگر عقبة عظیم اجتماعی مسلمانان که در موسم حج در کنار هم گرد می آیند، مورد توجه نخبگان کشورهای اسلامی قرا بگیرد و اهمیت چنین اجتماع عظیمی برای مسلمانان به درستی روشن شود، بدون شک بسیاری از چالش هایی که امروزه کشورهای اسلامی با آن دست و پنجه نرم می کنند، به سرعت قابل حل و فصل خواهد بود. مع الاسف ظرفیت عظیم حج همچنان یکی از مسائلی است که در بین مسلمانان و کشورهای اسلامی محجور مانده است. با این وجود و با همة بی توجهی های سردمداران و نخبگان کشورهای اسلامی، اما امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی با نگاه عمیق و همه جانبه نسبت به این مقولة بسیار مهم، تلاش کرده اند جوانب مختلف اهمیت این مقوله را برای کشورهای اسلامی روشن کنند. یکی از جوانب مهم و اصلی حج، برائت از مشرکان است که همواره مورد توجه منادیان اسلام ناب و به ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است. آنچه در ادامه می آید نگاهی به رویکرد ولی امر مسلمین جهان به مقوله برائت از مشرکین است:
برائت از مشرکان ریشه در عمل پیامبر اعظم(ص) دارد
یکی از محورهایی که رهبر معظم انقلاب در بحث برائت از مشرکان مورد نظر قرار داده اند؛ ریشه و منشا اصلی این مقوله است که در عمل خود پیامبر اعظم(ص) جای دارد. در واقع اشاره رهبر انقلاب به سال نهم هجرت است که پیامبر اعظم(ص) حضرت علی(ع) را مامور کرد تا در موسم حج در مکه آیات آخر سوره توبه (برائت) را که به تازگی به پیامبر نازل شده بود بخواند. رهبر معظم انقلاب در این رابطه می فرمایند: «حج با این مفهوم روشن و جلی است که برترین جایگاه برائت از مشرکین شناخته شده و خدای متعال از زبان خود و نبیّ مکرمش(ص)، اعلام برائت از مشرکین را به روز حج اکبر موکول ساخته است؛ و اذان مناللَّه و رسوله الیالنّاس یوم الحجّالاکبر انّاللَّه برئ منالمشرکین و رسوله فان تبتم فهو خیرلکم و ان تولّیتم فاعلموا انّکم غیر معجزیاللَّه و بشّرالّذین کفروا بعذاب الیم.»؟ (1) ایشان همچنین می فرمایند:«شگفتا! کسانی که مراسم برائت از مشرکان را که ریشه در عمل پیامبر اعظم صلّیاللّه علیه و آله و سلّم دارد، جدال ممنوع قلمداد می کنند، خود از مؤثّرترین دستاندرکاران ایجاد منازعههای خونین میان مسلمانانند.» (2)
صفحات: 1· 2