حجاب از دیدگاه امام عاشق
خودنمائى و جلوه فروشى، يك لحظه است و آثار سوء آن براى كشور، براى جامعه،براى اخلاق، حتّى براى سياست، آثار مخرب و ماندگار است؛ در حالى كه ملاحظهى عفاف، ملاحظهى حدود شرعى در رفتار و حركات بانوان، اگر چنانچهسختىاى داشته باشد، سختىِ كوتاهى است، اما آثارش، آثار عميق و ماندگارىاست. خود خانمها خيلى بايد مراقبت كنند مسئلهى حجاب را، مسئلهى عفاف را؛وظيفهى آنهاست، افتخار آنهاست، شخصيت آنهاست.
حجاب مايهى تشخص و آزادى زن است؛ برخلاف تبليغات ابلهانه وظاهربينانهى ماديگرايان، مايهى اسارت زن نيست. زن با برداشتن حجابهاىخود، با عريان كردن آن چيزى كه خداى متعال و طبيعت پنهان بودن آن را از اوخواسته، خودش را كوچك ميكند، خودش را سبك ميكند، خودش را كمارزش ميكند. حجاب وقار است، متانت است، ارزشگذارى زن است، سنگين شدن كفهى آبرو واحترام اوست؛ اين را بايد خيلى قدر دانست و از اسلام بايد به خاطر مسئلهىحجاب تشكر كرد؛ اين جزو نعمتهاى الهى است
اسلام به خانواده اهميت مىدهد. تمام دعواى امروزِ بلندگوها و بوقهاى تبليغاتىِ غربى با مسلمين هم بر سرِ همين است. شما ببينيد كه در مقابل «حجاب» چه حساسيتى نشان مىدهند! اينحجاباگر در جمهورى اسلامى باشد، آن را زشت مىشمارند. اگر در دانشگاههاى كشورهاى عربى باشد، كه دختران جوانِ دانشجو، با معرفت و آگاهى و با ميل واختيار خود بهحجابروى آوردهاند، حسّاسيت نشان مىدهند. اگر در بين احزاب سياسى باشد،حسّاسيت نشان مىدهند. اگر در مدارس و حتّى دبستانهاى كشورهاى خودشان هم باشد - با اينكه زيردست خودشان است - حسّاسيت نشان مىدهند. پس، نقطه دعوا در اينجاست
اينجا، آن مرز بين زن و مرد وجود دارد زن در اينجاحجاب خودش را حفظ مىكند. مردم ما چادر را انتخاب كردهاند. البته ما هيچ وقتنگفتيم كه «حتماً چادر باشد، و غير چادر نباشد.» گفتيم كه «چادر بهتر از حجابهاى ديگر است.» ولى زنان ما مىخواهندحجابخودشان را حفظ كنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملى ماست. چادر، پيش از آنكه يك حجاب اسلامى باشد، يك حجاب ايرانى است. مال مردم ما و لباس ملى ماست.
بيانات مقام معظم رهبرى20/7/1373