آیه تطهیر و پاسخ به چند شبهه
(انما یرید الله لیذهب عنكم الرجس اهل البیت و یطهركم تطهیرا)
كلمه)انما) در آیه انحصار خواست خدا را مى رساند، و مى فهماند كه خدا خواسته كه رجس و پلیدى را تنها از اهل بیت دور كند، و به آنان عصمت دهد، و كلمه)اهل البیت) چه اینكه صرفا براى اختصاص باشد، تا غیر از اهل خانه داخل در حكم نشوند، و چه اینكه این كلمه نوعى مدح باشد، و چه اینكه نداء، و به معناى (اى اهل بیت) بوده باشد، على اى حال دلالت دارد بر اینكه دور كردن رجس و پلیدى از آنان، و تطهیرشان، مساله اى است مختص به آنان، و كسانى كه مخاطب در كلمه(عنكم - از شما) هستند.
بنابراین در آیه شریفه در حقیقت دو قصر و انحصار بكار رفته، یكى انحصار اراده و خواست خدا در بردن و دور كردن پلیدى و تطهیر اهل بیت، دوم انحصار این عصمت و دورى از پلیدى در اهل بیت.
(اهل البیت) و مخاطب آیه (یرید الله لیذهب عنكم الرجس اهل البیت و یطهركم تطهیرا) چه كسانى هستند؟
حال باید دید اهل بیت چه كسانى هستند؟ بطور مسلم فقط زنان آن جناب اهل بیت او نیستند، براى اینكه هیچگاه صحیح نیست ضمیر مردان را به زنان ارجاع داد، و به زنان گفت (عنكم - از شما) بلكه اگر فقط همسران اهل بیت بودند، باید مى فرمود: (عنكن)، بنابراین، یا باید گفت مخاطب همسران پیامبر و دیگران هستند همچنان كه بعضى دیگر گفته اند: مراد از اهل البیت، اهل بیت الحرام است، كه در آیه (ان اولیاوه الا المتقون) آنان را متقى خوانده، و بعضى دیگر گفته اند: مراد اهل مسجد رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم) است، و بعضى گفته اند: همه آن كسانى است كه در عرف جزو خاندان آن جناب به شمار مى روند، چه همسرانش، و چه خویشاوندان و نزدیكانش، یعنى آل عباس، آل عقیل، آل جعفر، و آل على، و بعضى دیگر گفته اند: مراد خود رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم) و همسران اوست، و شاید آنچه به عكرمه و عروه نسبت داده اند همین باشد، چون آنها گفته اند: مراد تنها و تنها همسران رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم) است.
تا اینكه مخاطب همچنانكه بعضى دیگر گفته اند: غیر از همسران آن جناب هستند و خطاب در)عنكم - از شما( متوجه اقرباى رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم) است، یعنى آل عباس، آل على، آل عقیل، و آل جعفر.
و به هر حال، مراد از بردن رجس و تطهیر اهل بیت تنها همان تقواى دینى، و اجتناب از نواهى، و امتثال اوامر است، و بنابر این معناى آیه این است كه خداى تعالى از این تكالیف دینى كه متوجه شما كرده سودى نمى برد، و نمى خواهد سود ببرد، بلكه مى خواهد شما را پاك كند، و پلیدى را از شما دور سازد، و بنابر این آیه شریفه در حد آیه)ما یرید الله لیجعل علیكم من حرج و لكن یرید لیطهركم و لیتم نعمته علیكم) مى باشد، و اگر معنا این باشد، آن وقت آیه شریفه،با هیچ یك از چند معنایى كه گذشت نمى سازد، چون این معنا بااختصاص آیه به اهل بیت منافات دارد، زیرا خدا این گونه تطهیر را براى عموم مسلمانان و مكلفین باحكام دین مى خواهد، نه براى خصوص اهل بیت، و حال آنكه گفتیم آیه شریفه دو انحصار را مى رساند، كه انحصار دوم تطهیر اهل بیت است.
و اگر بگویى مراد از بردن رجس، و تطهیر كردن، همانا تقواى شدید و كامل است، و معناى آیه این است كه این تشدیدى كه در تكالیف متوجه شما كردیم، و در برابر اجر دو چندان هم وعده تان دادیم، براى این نیست كه خود ما از آن سودى ببریم، بلكه براى این است كه مى خواهیم پلیدى را دور نموده و تطهیرتان كنیم.
صفحات: 1· 2