• تماس  

خودسازی در منظر امام عشق

26 دی 1391 توسط 313


خودسازی از دیدگاه امام خمینی(قدس سرّه)

خودسازی واژه ای پرمحتوا و نقش آفرین در سرنوشت بشر است، زیرا خودسازی یعنی انسان سرمایه های وجودی و نیروها و استعدادهای درونی خویش را باز شناسد و آن را در مسیر درست قرار بدهد و استعدادهای خویش را به فعلیت آورده و به جا از آن استفاده بنماید و تمایلات خویش را تعدیل کرده، صفات انسانی را در وجودش پرورش دهد و با دست یابی به کمالات انسانی و آراسته شدن به محاسن و مکارم اخلاق، انسانیت را در خویش متجلی سازد؛ به عبارت دیگر می توان گفت: خودسازی عبارت است از پالایش روح از شرک و اخلاق زشت و پاک سازی عمل از ریا و هرگونه محرّمات و آراستن آن به خوبی ها و مسلح شدن به کمالات اخلاقی و کرامت¬های انسانی.
برای موفقیت در امر خودسازی و تهذیب نفس لازم است بدانیم انسان چگونه موجودی است و چگونه می¬تواند باشد؟ آیا در انتخاب مسیر و اهداف آزاد است و می-تواند سرنوشت خویش را در دست بگیرد یا نه؟

ضرورت خود سازی

با نگاهی به قرآن و سخنان پیشوایان دین و اندیشوران بزرگ بشری درمی¬یابیم که انسان یک موجود پیش ساخته¬ی محکوم طبیعت و تقدیر نیست، هم چنین موجودی رها و بی-مسئولیت و بی¬هدف آفریده نشده است؛ بلکه وجودش سرشار از استعدادها و تمایلات گوناگون، همراه با نوعی رهبری فطری و هدایت درونی است که اگر در شرایط نامساعد قرار نگیرد با جهت گیری غلط و رفتار ناهنجار ، آن را بی فروغ نگرداند، می¬تواند در پرتو این چراغ هدایت شاهراه انسانیت را شناخته و به سوی کمالات انسانی حرکت کند.
برای شناخت حقیقت انسانی لازم است بدانیم که حوزه ی اراده و گزینش انسان چه اندازه وسعت دارد و چه زمینه ها و شرایط و حدودی برای حرکت تکاملی انسان وجود دارد؟ چه عواملی در ساختار اندیشه و نیروی اراده و انتخاب او نقش آفرینی می کند و میزان کاربرد آن ها چه اندازه است؟
در این راستا باید توجه داشته باشیم که انسان دارای دو بعد و وجهه است: یکی، بعد مادی و خاکی و حیوانی و دیگری، بعد ملکوتی و روح الهی، که از هر یک از این دو بعد انگیزه¬ها و سائقه¬ها و تمایلاتی سرچشمه می¬گیرد که می¬تواند در حوزه¬ی اراده و انتخاب او نقش اساسی ایفا کند. مهم¬ترین این انگیزه¬ها عبارت است از:
تمایل و نیاز به خوراک، پوشاک، مسکن؛ تمایل به حفظ نفس و دفاع در برابر دشمن؛ تمایل و غریزه¬ی جنسی، علاقه به جاه و مقام، میل به حق طلبی، علم دوستی، زیبایی دوستی، عدالت خواهی، خیرخواهی؛ عشق به کمال و … که به صورت واقعیتهای فطری با سرشت آدمی عجین شده و با ایجاد نوعی کشش و تحرک او را به پیش می¬راند، اما نه به آن معنا که انسان در چنگال آن ها اسیر باشد؛ بلکه این ها فقط اثر شوق انگیزی در اراده¬ی آزاد انسان دارند و او را در پیروی یا مخالفت و محدود کردن و تغییر مسیر دادن و هدایت آن ها توانا می¬کند؛ به دیگر سخن فرمانده¬ی اصلی در وجود انسان، اراده¬ی متکی به اندیشه¬ی انسان است.

صفحات: 1· 2

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

کلیدواژه ها: اخلاق، امام خمینی، خودسازی

موضوعات: اخلاق لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

درباره وبلاگ

همه عمر بر ندارم سراز این خمار مستی؛ که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی؛ تو نه مثل آفتابی، که حضور و غیبت افتد؛ دگران روند و آیند و تو.... همچنان که هستی؛ دل دردمند ما را، که اسیر توست یارا؛ .به وصال مرهمی نه، چو به انتظار خستی اللهم عجل لولیک الفرج

موضوعات

  • همه
  • سین یعنی سلامتی
  • حرفهای خودمونی
  • اخلاق
  • سیاسی
  • علمی
  • اجتماعی
    • زندگی
      • آشپزخونه من
      • نکات خانه داری
  • روانشناسی
    • مشاوره
  • احکام
  • پژوهشی
  • خبر خبر
  • پاتوق کتاب
  • چفیه خاکی
  • جام ولا
  • 30نما
  • شبهه
  • تاریخ نگاری
    • مناسبت روز
  • تصویر روز
  • معرفی نرم افزار
  • معرفی نرم فزار
  • خاطره نویسی

امکانات وب

كد تقويم

قالب وبلاگ


حرم فلش - ساعت فلش برای وبلاگ و سایت

آمارگیر

آمارگیر

قالب وبلاگ

آهنگ وبلاگ

نماز حاجت
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس