رابطه تعلیم و تربیت از منظر قرآن
پیوستهای تعلیم و تربیت
۱. پیوست مفهومی
تربیت و دانش، هر دو، در ارائه مفهوم فزونی بخشی به متربی و متعلم شریکاند. هر چند ـ بدانسان که گذشت ـ فزونی بخشی دانش از رهگذر فراهم آوری زمینه برای ادراک و گشایش نیروی ذهنی و عقلانی انسان میسر میگردد و فزون بخشی تزکیه نیز از راه پیراستن و برطرف ساختن موانع از سر راه استعدادها و نیروهای بالقوه متربی قابل دسترسی است، اما فرجام و نتیجه هر دو، یکی است و آن اینکه تعلیم و تزکیه به رشد و بالندگی نیروها و استعدادهای انسانی میانجامد. نمونههای قرآنی این بخش را میتوان در بحث استعدادهای تعلیمی و تربیتی که پیشتر آوردیم، مشاهده کرد.
۲. پیوست مبنایی
نگرش هر مکتب فکری و تربیتی به هستی و انسان، در اندیشه و نظام تعلیمی و تربیتی آن مکتب اثرگذار است و فرآیند نظام آموزشی و تربیتی آن مکتب را سمت و سو میبخشد. از این روی است که انسان شناختی و دریافت امکان و ناامکانی تغییر و تربیت پذیری انسان، میزان و ظرفیتهای این تأثیر پذیری، ابزار و عوامل آن، از مهمترین موضوعات فلسفه تربیت و تعلیم انسانهاست.
صفحات: 1· 2