عملکرد رسانه ها از نگاه قرآن
در سال های اخیر با همه گیر شدن وسایل ارتباطی و استقبال چشمگیر مردم از رسانه های خبری ، شاهد این هستیم که نقش این رسانه ها در اتفاقات و رویداد های جوامع بشری روز به روز بیشتر می شود.متن ذیل به بررسی رویکرد رسانه ها از منظر قرآن می پردازد.
وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَیْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِیلِ ﴿۴۴﴾ لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْیَمِینِ ﴿۴۵﴾ ثُمَّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِینَ.
خداوند در قرآن کریم به رسول خود میفرماید که اگر بخواهی از خودت سخنی به اخبار و الهامات ما بیفزایی رگ تو را قطع خواهیم کرد.
در همین سوره و در چند آیه قبل قرآن را قول رسول کریم معرفی مینماید.
إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ کَرِیم.
از ظاهر این آیات نتیجه ای که بدست میآید این است که اگر کسی بخواهد رسالتی را به عهده داشته باشد باید در امانتِ ارسال و وصولِ خبر، کمال صداقت را داشته باشد و چیزی از خود بر آن نیفزاید.
صداقت در بیان هر اخباری از لوازم تأثیر گذار بودن آن خبر است چرا که انسان از روی طبع، طالب حقیقت بوده و فطرتاً بر مشی حق راه میپیماید.
در توضیح مطلب فوق باید گفت که:
بالاترین و اهم اخبار در عالم، اخبارِ حقیقیِ عالم است. اخباری که از عاقبتِ انسان خبر میدهد و او را به آخرِ امرِ خود آگاه میسازد. این اخبار که مهمترین اخبار عالم است توسط رسولانی از جانب دانای کل که همان ذات اقدس الهی است به بشر منتقل میشود. بنابراین جامعترین و عالیترین رسانه در عالم خلقت همان کتاب انبیاء بوده که اخبار غیبی را برای انسان به ارمغان میآورند.
خداوند تبارک به رسول خاتم که کاملترین این انبیاء است میفرماید که در این راه یعنی در راه رساندن اخبارِ حق و حقیقت به انسانها- مخاطبین- اگر ذره ای از نظرات خود را دخالت دهی تو را خواهیم کشت.
این تهدید دارای علتِ حقیقی میباشد چرا که گوینده آن حقِ محض است.
صفحات: 1· 2