سینما و جنگ نرم
مقدمه:جنگ نرم در حال اجرا و پیاده سازی استو خانواده به عنوان کوچک ترین و در عین حال حیاتی ترین زیر ساخت فرهنگ هر جامعه ، در اولویت تهاجم نرم و خاموش قرار گرفته است.
چرا خانواده ی ایرانی در جنگ نرم هدف اصلی است؟ اهمیت خانواده در حوزه جنگ نرم فرهنگی بیشتر به جهت وظایف،کارکردها و پتانسیل هایی است که دارا می باشد.کارکردی که از تولید و پرورشنسل تا جهت دهی و هدایت فرهنگی جامعه بر عهده دارددنیای غرب برای اشاعه فرهنگ خود از ابزارهای گوناگون چون مصنوعات فرهنگی (سینما، فیلم، تلویزیون، کتاب و …)، رسانه ها (رادیو، خبرگزاری ها و …) و … به طور غیرمستقیمبهره می جوید. ابزارهایی که در قالب برنامه های گوناگون، محتوایی چون برتر و مطلق بودن، جذابیت، گریزناپذیر نشان دادن فرهنگ غربی و تخطئه،تضعیف و ناکارآمد دانستن های فرهنگ های بومیو دعوت به جایگزین کردن سبک ها و شیوه های زندگی غربی را به جای اشکال سنتی را با تحقیر زندگی های سنتی، تخریب نمادها و اسطوره ها ودستاویزهایی چون گذشته گرا و مرتجع و …. ،ارائه می دهند.
1. شبکه های ماهواره ای:
با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی، هزاران شبکه رادیویی و تلویزیونی به اغلب زبان های دنیا در حال پخش برنامه می باشند که در کشور ما بیش از 1500 شبکه قابل دریافت می باشد. در این بین بیش از 60 رادیو وتلویزیون با زبان فارسی به ارائه برنامه در حوزه های سیاسی، فرهنگی ،تجاری و مذهبی مشغول می باشند که آخرین آنها شبکه فارسی وان متعلق به رابرت مرداک سرمایه دار مشهور صهیونیست و دارنده بیش از 50 رسانه می باشد.
با بررسی اجمالی شبکه های فارسی زبان می توان دریافت که یش از 90 درصد آنها در حال ارائه برنامه در راستای فرهنگ غربی می باشند.
2. فیلم و سینما:
محورهای عمده ی تولید آثار سینمائی عبارتند از:ترس و مالیخولیا خشونتاروتیسمو بن مایه های تحریک کننده اسلام هراسی، ایران هراسی ابر قهرمانارائه ی الگوی زندگی در قالب سبک زندگی آمریکائی3.مدگرایی :
از مفاهیمی که ارتباط مستقیم با بحث سبک زندگی غربی دارد،پدیده مدگرایی و توجه به مارک ها و برندهاست. از پوشاک گرفته تا مواد خوارکی و آرایشی و لوازم التحریر.
این پدیده هم اکنون در جامعه ما قابل مشاهده شده است و به راحتی می توان نشانه های آن را در گوشه کنار شهرهای بزرگ کشور مشاهده کرد.بوسینی،آدیداس، بنتون،زیروتن و … از صدها نام آشنا ست، که نشان از ابتلا ناخودآگاه و آرام بدان پدیده مدگراییست.
صفحات: 1· 2